Waktu Solat di Bachok

Sunday 5 June 2011

Menegak Kebenaran- Hak Semua

Tanggapan masyarakat hari ini bahawa hanya golongan atasan dan berjawatan sahaja perlu mencegah kemungkaran dan menyuruh kemaa'rufan. Mereka lebih suka berpegang kepada kalimah " jangan jaga tepi kain orang lain " apabila berlaku sesuatu maksiat dalam masyarakat . Sedangkan Nabi bersabda:
" Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran, maka ubahlah (cegahlah) ia dengan tangan (kuasa), jika tidak mampu, cegahlah dengan lisan (nasihat), dan jika tidak mampu, cegahlah dengan hati dan ia adalah selemah-lemah iman " .

Pemikiran sebegini masih membelenggu masyarakat kita hari ini. Namun, ia hanyalah tabiat yang boleh diubah. Apabila seseorang muslim merasakan dia ialah seorang muslim, pasti dia memahami tuntutan agama ini. Kita hidup bermasyarakat perlu mengikut cara bermasyarakat. Kita ialah tuan kepada diri sendiri dan pada masa yang sama da'ie yang menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Seseorang muslim mempunyai hak daripada saudara seislamnya untuk ditunaikan.

Membiarkan saudara kita dalam arus maksiat seolah-olah kita meredhai dia berjalan menuju neraka. Kelak kita kan disoal atas kelalaian ini. SALAM MUHASABAH.
 

No comments:

Post a Comment

Komen di Facebook