Waktu Solat di Bachok

Thursday 29 December 2011

2012: Menerjah Kegemilangan


Hari demi hari dilalui, tibalah penghujung 2011 yang menyaksikan pelbagai peristiwa gembira dan duka dalam kamus hidup masing-masing. Masih ada yang meratapi kesedihan lalu tak kurang juga yang masih berada di awangan dengan pencapaian lalu.

“Orang yang beruntung itu hari ini lebih baik daripada kelmarin,
orang yang rugi itu hari ini sama dengan kelmarin,
orang yang celaka itu hari ini lebih teruk daripada kelmarin.”
 Semakin maju dunia ini semakin tidak bertamadun manusia. Tak dapat dinafikan bahawa komodenan jauh meningkat dari tahun ke tahun, bangunan pencakar langit bertambah bak cendawan dan gadjet-gadjet teknologi kian canggih tapi segala material tidak mampu mendidik manusia. Tilik pada manusia, pakaian, pergaulan dan tindakan pun terserlah semakin canggih. Mungkin itu trend masa kini.

Segalanya berkembang kecuali didikan agama. Sakhsiah itu dibentuk daripada rohani seseorang. Meneruskan kesinambungan kegemilangan yang ditinggalkan generasi terdahulu tak semudah kata-kata. Mereka sudah pun buktikan keagungan Islam. Saat ini, tibalah masa untuk penerus kesinambungan ini kembali sekaligusmengangkat Islam sebagai teras kehidupan  dalam diri, keluarga, sekolah dan masyarakat.

~Melakar 2012 bersama inspirasi baru~Pena PRISMA

No comments:

Post a Comment

Komen di Facebook